Skör...?

Komplementträning, Om mig, Skador, Träning / Permalink / 1
Känns som om kroppen är skör. Som om musklerna är trötta om jag utsätter dem för belastning, så som det inte varit förrut...
 
Så här:
 
  • springer backe - orkar inte som förr
  • springer fort - inget finns där
  • men jag kan mala på i okuperad terräng i ett rätt snabbt tempo 5:10/km i 2-3 mil utan problem
  • andra dagen inte alls
  • Vid en lite hastigare rörelse så känns det direkt som om musklerna är emot mig. I lördags skulle jag spela gitarr på högerbenet - när jag drar upp det hugger det till i framsida lår, och när jag igår sprang i en myr och sjönk ner ovänata med vänsterbenet drog det till i vaden
 
Vad händer, vad är det med mig? Muskeltrött? och medecinen är? ja vaddå? Vila eller göra något annat? Idag blir det i alla fall MTB istället

Långpass i bitar

Om mig, Post race, Träning / Permalink / 0
Helgen bjöd på nära 60 km löpning men inte ett enda pass över 9.5 kilometer...
 
Helgen bjöd på träningsläger med mina fina friidrottsbarn och jag hade, så klart, hand om löpningen mend en tränarkollega. En perfekt helg som bygger mängd utan att slita.
 
  1. Hem - Johannisberg; 6,7 km lugn morgonjogg
  2. Uppvärmning samt tre grupper gav 7,6 kilometer barfota löpning
  3. Lunchrunda bla med Fredrik som är blind. Oj vad man ser sin löpning anorlunda! 5,8 kilometer
  4. Lite mer lunchrunda. Jag testade att ledsaga Fredrik. 2 kilometer la vi till
  5. Tre grupper och lite avrundning gav 7,5 kilometer
  6. Johannisberg-Hamre; Snabbdistans i värmen me dmålet inställt på en fest. Nöjd med att jag höll 5-tempo efter en hel dag på fötter. 9.6 kilometer sprang jag ihop.
  7. Morgonpass igen till träningslägret om 8,5 kilometer. Tog en lite omvög genom skogen.
  8. Uppvärmning samt 2 grupper; 5,0 kilometer
  9. Hem från Johannisberg: 5,6 kilomter
 
I detta ingår ett antal kort sprinter (20-60m) och en mängd höga box-jump.
 
Eftersom vilan efter Aros Marathon för 14 dagar sedan varit obefintlig känner jag mig nu aningens sliten - men inte på ett dåligt sätt. Framsida lår är lite tjuriga och behöver omtanke och jag märker av att musklerna är trötta när jag ska träna backe. Den här veckan fr helt enkelt bjuda på mindre mängd löpning och lite MTB istället.

För mycket av det goda

Om mig / Permalink / 0
Eftersom jag var fräsch efter Aros Marathon har jag kört på. Distans och backe och lite fartökning kryddat med några morgonpass.
 
Jag har även varit generös mot mig själv....väl generös. Jag har varit hungrig...och jag har ätit. Tyvärr inte bara bra saker utan mackor, mackor, mackor, chips och godis. Tagit extra. Har inbillat mikg att jag behövt det - jga springer ju ändå så mycket. Att passera 40 räcker inte som ursäkt.
 
Och man kna konstatera att trots att jag tävlat i Fitness (även om det var 15 år sedan), självstuderat om kostens påerkan på kroppen och desutom testat på mig själv (och andra) så är det lätt att falla i gropar. Den stora skillnaden är kankse att jag vet att jag är i gropen och att jag nu måste upp och att jag vet hur man gör - men lätt är det inte för det.
 
För någon kan det tyckas fåning - det handlar om 2 max 3 kilo. Men jag känner av dem. De tynger mig. Jag känner mig inte lätt i kroppen. Dessutom är det fult och dessa kilon stämmer int med min självbild. Upp till kamp och skärpning! Och jag tänker inte börja på en måndag. Jag tänker börja nu. 
 
Bild från morgonjogg runt Hosjön i Falun
 
Till top