Västerås swimrun - race report del 2

Om mig, Race Report, Tävlingar / Permalink / 1
Här finns del 1
 
 
Vad har man egentligen på sig?
 
Ett swimrun är en tävling där man springer och simmar om vartannat vilket innebär att deltagarn springer i våtdräkt och simmar i skor. Men vad har man då egentligen på sig. Det är tillåtet att ha med sig nästan vad som helst bara du bär det med dig hela tiden. Du kan således bära med di feno, paddlar, flytetyg, cyklop, snorkel....
 
Jag gillar den mer minimalistiska stilen - det ska vara jag som genomför tävling av egen kraft - därför var fenor aldrig något alternativ för oss. Jag hade testat att simma med paddlar veckan innan, men det tog för mycket energi för att jag skulle våga ta dessa på tävlingen. Med facit i hand så behövde jag inte heller nåra eftersom jag låg i suget av A-K och behövde ingen mer kraft i min simning än den jag producerade utan.
 
Som i så många andra sporter kan man köpa hur dyra och avancerade grejjer som helst men det viktigaste är (enligt mig) följande
  • Simglasögon som inte läcker.
  • Våtdräkt med bra flytförmåga som ger dig bra linje i vattnet (kan ha korta eller långa ärmar/ben beroende på temperatur) men samtidigt så smidiga tt det går att springa hyfsat i den.
  • Skor som inte blir dyngtunga av vatten och som du är bekväm att springa i när de är blöta.
  • Något som skyddar vaderna om du har en kort dräkt.
  • Simmössa
 
Och vad hade då jag och A-K på oss förutom en lina som gjorde att vi kunde supporta varandra och variera vem som tog lead under simning/ löpning?
 
A-K:
  • Simmössa som erhölls av arrangören
  • Simglasögon
  • Kortärmad och kortbent våtdräkt från biltema (fyrast inte alltid bäst!)
  • Simvantar (ger dig simhud mellan fingrara)
  • Tåskor från Vibram
  • Tunna vadskydd
  • Simdolme
 
Jag:
  • Simmössa som erhölls av arrangören
  • Simglasögon
  • Kortärmad och kortbent swimrundräkt (skillnaden mot en våddräkt är att den har dragkedja fram så det blir lättare att reglera temperaturen på land när du springer.
  • Vadskydd i våtdräktsmaterial med lite flytförmåga
  • Badskor för 49.90 från XXL (som sagt dyrast inte alltid bäst, men nu ska erkännas att dessa tog lite stryk av all denna löpning, de var ju inte heller nya utan hade varit med o en badsemesetr och x-antal mil löpning redan inna denna tävling. Men de blir lite sliiga på insidan i stökig terräng. Hr gärna ett par Vibram tåskor nästa gång)
 
 
#1 - - Isabell:

Vilket bra inlägg! :)

Svar: Tack!
Patrizia

Till top