Hur har den senaste tiden sett ut...

Jag tror att jag måste backa så långt som till Ultra Vasan egentligen...Jag tror att jag aldrig vilade tillräckligt efteråt...kanske. Ända sedan dess har jag känt att kroppen svarat dåligt...på det mesta...Jag vill ogärna tro att det har med min ålder att göra....det kan ju knappast vara så att muskler, ämnesförbränning och explosivitet är inprogrammetar på "jaha nu fyllde vi visst 40, dags att börja jävlas"
 
Efter UV vilade jag lite sådär i 14 dagar. Eller vilade och vilade...Jag är dålig på det - borde nog ha varit bättre på det...
Hösten kändes seg i kropp och knopp men taggade till då och då. Och så har det fortsatt. Saknar klippet.
Jag borde vara i bättre form än vad jag är...
 
Laddade inte speciellt med vila innan mitt 53 km lopp häromsistens. Och defentitivt inte efter heller...men det kändes som om det inte behövdes...
 
Jag springer ungefär 60 km i genomsnitt en vecka. Ofta ungefär upplagt så här:
 
Måndag - rejält med backe (lokala skidbacken) 13-17 km
Tisdag - lugn distans ca 12 km
Onsdag - intervaller på ett eller annat vis 8-12 km
Torsdag - Distans ca 12 km
Fredag - vila
Lördag - långpass 25 km
Söndag - vila eller lite distans
 
Vila eller en distans kan bytas till 90 minuter MTB.
 
Jag sover inte dåligt men inte heller bra.
Runtomkring löpningen är det fullt upp - två barn med tre aktiviteter var....hus....jobb....
Jag äter bra, den sists tiden har jag dock haft en stort sätsug - men jag äter inga mängder för det - men lite mer än vanligt kankse. Jag har överhuvudtaget varit hungrig sista tiden. En sådan där hunger man inte kan kompromissa med, en som kräver kalorier nuuuuuuu. Bananer och äpplen och så´nt har inte hjälpt. Bara ritkig mat eller smörgås ellerr fil har fungerat. Jag gissar att jag vissa dagar har överätit och andra har underätit i förhållande till träning. Jag har gått upp i vikt, men jag förstår inte ritkigt varför - för matmässigt är det inte så stor skillnad mot förut. Det handlar bara om ett par kilo. Men i psyket är de tunga för mina ben...och fula.
 
Vad är skillnanden mot förra året då jag var fylld med energi?
 
Analys:
Mat: Inte mycket, för lite för att det ska påverka mig
Dryck: Jag dricker nog för lite vatten och får i mig för lite salt och mineraler. Jag var jättenoga förra året med att vätska upp mig efter passen och tog resorb efter varma och eller långa pass. Sker oerhört sällan nu.
Vila/ återhämtning/livet i övrigt: Ingen skillnad
Träningsupplägg: Jag springer mer på känsla nu, har inget träningsprogram. befriande men även lite stressande. Jag är liksom aldrig nöjd.
Massage å sånt: Jag var oerhört noga förra året. Var på regelbundna behandlingar och pysslade dessutom med mig själv hemma. Jag masserade och foamrullade flera ggr i veckan. Nu händer det typ aldrig.
 
Summa:
  • Jag skulle behöva ett träningsprogram igen, men jag är inte säker på att jag vill....men måste inse att mer inte alltid är bättre och att det är en vits med vila....
  • Jag måste absolut bättra på mitt vätskeintag. Vatten och resorb! Det klarar jag
  • Jag måste ta hand om mig själv bättre. Jag kräver rätt mycket av min kropp. Måste aktivera foamrullen igen. 2-3 ggr i veckan måste jag kunna klara av att ha som mål.
 
Ser i alla fall jättemycket fram emot Silverleden 64 km den 2:a juli. Och veckan innan och efter ska jag hålla igen på löpningen. Ska!
#1 - - Åsa:

Kan det vara allergi som spökar? Jag är sjukt trött nu sedan några veckor. Har aldrig känt sån trötthet förut.
Vila låter iofs som att du behöver. Du har ett tufft träningsschema.
Kram!

Svar: Tror inte att det är pollen. Sen jag slutade med gluten har jag inga egentliga besvär, men det är klart att när naturen maxar så blir man påverkan även om man inte reagerar i vanliga fall.
Patrizia

#2 - - Rund är också en form!:

Låter som du tänkt igenom och analyserat det bra. Hoppas du hittar rätt "knappar".

Kram M

Svar: Tack! Jag har börjar duktigt och vätskar i alla fall upp mig. Känner mig piggare :)
Patrizia

Till top