Race report från Gropen swimrun 3,5h

Om mig, Race Report, Tävlingar / Permalink / 2
Taggad efter förra årets Björnö swimrun letade A-K och jag 2017års utmaningar. Valet föll på ALLT som Västerås swimrun ordnade; 
4 juni Gropen swimrun 3,5h 
4 september Björkö kort OCH lång
 
Förra året lånade jag ihop utrustning. Nu investerade jag i skor, dräkt, handskar och nya simglasögon. Planerade in träning också. Från och med maj var planen 1-2 ggr i veckan.
 
Planen var bra, men höll inte. Under påsken föll jag på brädan och skadade min tumme (ledband kaputt av) vilket innebar gips i 4,5 vecka och sedan plasthandske. Så träningen blev liksom inte av, förrän i onsdags...då jag testade att simma 5x25 meter för att se om det skulle fungera med plasthandske och menlös tumme - det kändes ok.
 
Dagen D
Eftersom vare sig simhandskar eller paddlar var kompatibla med min plasthandske så blev det som så att jag istället provade om mina supertunna vibram tåskor gick att få in i makens snorkelfenor - det gick, så det blev dagens fotbeklädnad. Vaderna pryddes med Coltings swimruncalfs och swimrundräkten blev en Colting den med. Visselpipa i en ficka. Gummiband runt magen att fästa fenorna i under löpningen. Simglasögon och mössa från tävlingen. Utrustningen var det med andra ord inget fel på - nu återstod bara att se om jag kunde matcha den.
 
Jag och A-K före loppet
 
Tävlingen skulle pågå i 3,5h - flest varv vinner. Varvet bestod av 800 m löpning och 200 m simning (om man simmade rakt - jag föredrog tydligen lite mer vågig linje...och om man typ aldrig simtränar, och definitivt inte i öppet vatten så är det ju bra att träna lite extra långt...typ...).
 
Starten gick. Löpvarvet börjar men 100 m plant för att sedan övergå i brant sandbacke för att plana ut och bli till ljuvlig nerförslöpa nästan hela vägen till simstarten. Tvärs över "sjön" och sedan blippa chippet och sedan in på nästa varv. Sätt sedan på repeat...
 
Första simningen blev katastrof. Trångt, adrenalin, ingen luft, ingen rytm, nära döden, panik-ich...men efter drygt halva sträckan hade fältet spritt ut sig och jag fick ro och takt och tänkte att jag kanske överlever ändå. Redan andra varvet gick det bättre för att sedan kännas lungt resten av loppet. Konstateras kan att jag kan jobba på tekniken...och då tänker jag inte på av och på med fenor. Fen-momentet flöt hyfsat. Fenorns är ju inte riktigt anspassade för detta men det funkade. Förlorade säker 6-10 sekunder per varv på momentet fenor-på-och-av men å andra sidan vann jag minst 60 sek på varje simning för att jag hade dem. Löpningen var inga problem - hade kunna springa fortare med andra skor, men andra skor hade inte kunnat ha fenor så jag räknar med win ändå. Hade kunna springa fortare med dessa skor också - men då blev jag för anfådd inför simningen.
 
Hade hemma räknat ut att 3,5 timme borde kunna innebära 20-21 varv - så det räknande jag med för att ha något att gå efter. Näringsplanen var att inta näring/dryck var tredje varv
 
Efter 3 varv "sjutton kvar - yea..."
Efter 4 varv "asså jag måste kissa nu.....aaaaahhhhh"
Efter 5 varv "tror jag varit här förr..."
Efter 6 varv "jaha då var entimmes swimrunnarna klar"
Efter 7 varv "öööööhhhhh dryyygt och så får de pris nu...men yea nu kör vi på, där är en jag kan springa om"
Efter 10 varv "jiha - hälften"
Alla varv "jizes vad kul med alla som hejjar, klappar, peppar, och superbra speaker, jag är glad att få vara just här just nu"
Efter 11 varv "måste nog öka lite, fryser nästan"
Efter 12 varv "har jag gjort 11 varv nu, eller 12, eller är jag inne på 13....fan jag vet inte....men det kvittar...kö ba kö"
Efter 14 varv "wtf jag måste kissa igen - ok skönt med lite värme ..."
Efter 13 varv " Känns konstigt....något stämmer inte...jaha dragkedjan i bak har åkt ner - inte konstigt att dräkten helt plötsligt känns gör-stor"
Efter 15 varv "bara 50 minuter kvar - sa han 50? det är ju skitlänge. Måste springa i uppförsbacken, han filmar"
Efter 17 varv "jag kommer ju typ att ha simmat över 4000 meter när detta är klart. Coolt - så långt har jag aldrig simmat förrut...."
Efter 18 varv "nej snart slut, ökaaaaaa"
Efter 19 varv "9 minuter kvar - kan jag klara ett varv till?"
Efter 20 varv "fan vad jag är bra!!!!"
 
Jag kom etta av damerna (av två.....) och femma totalt. Dam två är en jäkla vass swimrunnare och de manliga medtävlarna var det inget fel på heller. Jag vann placeringar på min uthållihet, jag tuggade på hyfsat jämnt och plockade in totalplaceringar allt eftersom.
 
Vad hade jag kunna göra anorlunda...inte mycket med förutsättningar jag hade. Näringsintaget funka, löpningen funka, simningen funka. 
 
Att öva på
- simma rakt. Eller så skiter jag i det eftersom jag simmar efter A-Ks lina i höst.... hehehe
- simma. Lite bättre teknik skulle inte skada...ska efter nästa utmaning 17 juni (mer om det i kommande inlägg) simma mer....det vore bra....
 
Om loppet - och TACK
Tack Västerås swimrun för ett helt otroligt arrangemang. Det var så himla kul. Jag fick leka av mig i 3,5 timme med full service, pepp och hejja rop och dessutom få medalj, pokal och korv som belöning :)
Tack A-K för att jag fick simma med dig 2016 så att jag hittade denna nya lek....och du är min bästa lekkompis i detta. Ser så fram emot september - och denna gång kanske till och med lite gemensam träning innan.
Tack M, min make och möjliggörare,  tack för att du låter mig leka!
 
 
#1 - - Anonym:

Jag är såååå glad över att få ha dig som vän & få dela Swimrun med dig 😘♥️

Svar: Puss
Patrizia

#2 - - Jan-Erik:

Kul att läsa din roliga och utförliga race-rapport eftersom jag är i samma plats i min "swimrun-karriär" Jag var åskådare idag och plåtade men är anmäld till långa på Björnö i september.
Lycka till i fortsatta träningen! :)

Svar: Tack. Vi ses i höst
Patrizia

Till top