High Coast Ultra 17 juni 2017 - Förberedelserna fysisk och mentalt

Den mentala förberedelsen tror jag är lika viktig som den fysiska. Du behöver för dig själv normalisera tanken om att springa nära 13 mil. Långt är det - men det fungerar. Det är även viktigt att gå in i känslan att det är just detta som jag vill göra. Att det är en ynnest om att få vara med i ett sådant lopp, uppleva naturen, landkapet och terrängen. Känna att kroppen ställer upp.
 
De mentala förberedelserna handlar om inställning och om att visualisera att jag lyckas samt att funder ut vad en rimlig sluttid är. Mitt mål är att komma in under 20 timmar - det är realistiskt. Sen hoppas jag kunna kapa någon timme eftersom det är länge att vara ute och springa i 20 timmar. Och loppet startar vid midnatt så jag gissar att jag börjar bli trött i huvudet oaktat hur trött kroppen är...
 
Hur som helst ser jag fram emot att få uppleva det och nu är det bara 11 dagar till raceday...
 
Jag har gjort allt jag kan för att förbereda mig fysiskt. Man kan alltid göra mer men jag har inte kunna göra mer.
Jag började tänka "time on feet"
Efter anmälan så höjde jag skrivbordet - jag har stått och jobbat så mycket jag kunnat. Jag har valt att stå istället för att sitta i de sammanhang där det vari möjligt.
Jag har sprungit - hela tiden, överallt. Jag har stretchat min veckomängd både i tid, distans och höjdmeter till nära, nära den gräns som kroppen, familjen och jobbet klarat.
Jag har de senaste 8-10 veckorna sprungit minst 2-3 timmar varje dag (förutom påskveckan då 6 timmar per dag tillbringades i backen). Jag har förflyttat vad jag tycker är normal löpträning till ett ställe dit den aldrig varit. Dubbla och trippla pass per dag är längre inget konstigt - speciellt om ett pass är under 10 km. En normaldistan är minst över 15....
 
Innan HCU hade jag en idé om att få ihop minst 60 km i veckan. Nu ligger jag nära 80 km en vecka där jag tycker att jag inte sprungit så mycket.... Många veckor hamnar mot  och runt 100. Att springa 2 mil flera dagar i rad är inte konstigt - att springa 3 mil dagen efter 2 timme backe är inte heller konstigt.
För mig har jag normaliserat en stor mängd träning...
Jag testade även ultraintervaller (10 km med start var 3:e timme tills du gjort 8 st)...Men ville dra det ett steg till så istället för 8 planerade jag in 10. Och att alla skulle gå under timmen för att jag skulle få lite vila. En helg med resten av familjen borta slog jag till - började kl 12 på dagen och gick i mål kl 16 på eftermiddagen dagen efter. Ett helt otroligt dygn med sällskap på många av passen, ett näringsintag som fungerade, en kropp som sov på beställning. Eftersom nästan alla dryga 10 milen blev på asfalt så tog det på knäna - men dagen efetr var jag fräsch igen. Tack kroppen! Hade kunnat skriva så mycket om detta dygn...hur kroppen reagerar på att gå upp och springa kl 03.00 och om att då springa 10 km bara runt kvarteret. Glädjen när det står sällskap och väntar kl 00.00  och 06.00. Känslan att under den sista intervallen få vara med att uppleva att en annan sätter distansrekord och mötas av musik och öl när jag "går i mål". Ja har så fina vänner. Inte bara stöttar och peppar de mig, de tror på mig till 350% - och så får jag öl också. Kärlek.
 
Igår var det swimrun, mitt sista långa träningspass innan  HCU. Smart tänkte jag med lite skonsam lång-träning. Idag är vaderna ömma av allt fen-som och av barfotalöpningen. Axlarna, övre delen av ryggen samt korsryggen funderar över vad jag gjorde. Höftböjjaren är medtagen (det var den redan innan). Men inget som inte lite vila och omsorg kan råda bot på ( så MÅSTE det ju vara). I eftermiddag ska jag till Fredrik Widén och få lite 1000-milasevice - välbehövligt!
 
Nu är det toppning av formen som gäller fram till loppet. Nu ska jag omvandla all nedlagd tid till en kropp i högtrim, stark och redo för uppgiften. Kraftigt nerdragen träningsdos denna vecka och bara ett lite uns av träning nästkommande vecka. Att träningen tar mindre tid för med sig en massa tid som kan ägnas åt annat - tänker börja detta med att försöka undvika för stora mängde champagne ikväll :)
Efter det ska jag ägna tiden åt att förbereda mig rent praktiskt med kläder, drop-bags, support etc - återkommer om hur jag tänker där....

 

Till top