Det här med korttidssfasta...

Kost, Om mig / Permalink / 1
Jag har totalt dömt ut det hela. Jag är en hungrig människa (om jag inte kör långpass eller långa tävlingar för då har jag inget jättstort behov av att äta. Jag går runt bra på reserverna).
 
Men....det finns alltid en men...
- de flesta som prövar gillar det och upplever att det mår väldigt bra
- många får jättefina träningsresultat (skriver många efetrsom de är lika olika hur mycket man tränar och vilka mål man har, men många som tränar som jag säger att de känner sig starka, pigga och alerta fastedagarna)
- det är bra för olika hormonnivåer i kroppen
- det boostar fettförbränningen (och det är ju bra ur många träningsaspekter)
- jag har inte testat.....och man ska inte döma ut något innan man prövat (om det inte ät total idioti som attt hoppa fallskärm och klappa ormar förstås...)
 
Jag har alltså bestämt mig för att testa!
 
Tänkte testa två varianter
1) Längre fönster av ett dygn då jag inte äter
2) 24 timmarsfasta

Den första varianten innebär i praktiken innebär att jag hoppar över frukost och förmiddagsmellis och går direkt på lunch. Istället för ett "ätfönster" under natten på 10-12 timmar så blir det istället ca 16 timmar. En del kallar det för 16:8  På förmiddagen är det istället vatten och kaffe som gäller. Kaffe gör det braaiga i fastan ännu bättre. I dagens första kopp kaffe ska det dessutom ligga en tesked kokosolja som ökar de braiga effekterna ännu mer. Den första varianten kan man köra så ofta man känner för det. Jag kände för att testa idag. Och om det falller väl ut så tänkte jag att det dessutom är himla praktiskt att helt enkelt skippa frukosten de dagarn som jag inte lämnar barnen = tidigare till jobbet.
 
Den andra varianten med fasta i helt dygn ska man inte göra mer än en gång i veckan. Tänkte testa idag men så såg jag att det var jobbluch så det får bli en annan gång. En 24-timmars fasta pågår lämpligen middag-middag. Och det kan vara så att det är i morgon jag testar det.
 
Återkommer såklart med rapport om hur jag upplever bägge varianterna.
 
Är det någon av er som korttidsfastar? Och hur upplever ni det?
 
 Dagens frukost snart avslutad...
#1 - - Simon:

Jag har provat periodisk fasta några gånger, de varianter som du nämner. Tycker inte att det är svårt eller jobbigt, men har inte gjort det regelbundet över tid så kan inte påstå att jag upplevt några positiva effekter heller.

För egen del tycker jag snarare att det är svårt att äta tillräckligt eftersom jag mest äter icke-processad mat. Vill därför inte skippa måltider i tunga träningsperioder. Ska kanske ge fastan en ärlig chans när jag går in i höstvila.

Ska bli kul att följa ditt test!

Svar: Tänker mig att testa under en längre period - tycker själv att detta ska bli mycket intressant att få se vad som händer :)
Patrizia

Till top