Livspusslet - hur går det ihop?

Familj&vardag, Om mig, Träning / Permalink / 1
Jag har en äkta make, två barn i åldrarna 7 och 10 år, villa.
Den äkta maken har ett jobb som projektledare för stora och komplexa projekt.
Både 7-åringen och 10-åringen är aktiv inom tre sporter vardera. Och gilar att tävla inom sina sporter.
Den äkta maken vill hålla sig i någon typ av form och vill träna lite styrka, cykla lite MTB och springa någon gång i bland. Den äkta maken kryddar med att då och då vara bort en lång helg för t ex skidåkning
Jag har ett jobba som strateg på stadens ledningskontor och så gllar jag att springa, ganska mycket och långt.
 
Hur får jag ihop det? Hur kan en vecka se ut?
 
Måndag 18:e januari
Mannen ser till att barnen kommer till sina resp skolor. Jag är på jobbet vid sjutiden
Jag går från jobbet straxt innan kl 16 och är hemma straxt efter fyra. Barnen har gått hem till kompisar så jag kan skynda direkt hem istället. Byter om och tar en förlängd transportlöpning till styrelsemöte inom friidrottsklubben.
Mannen passar på att jobba över lite och hämtar upp dem vi sjutiden, på väg hem från jobbet.
Styrelsemötet slutar straxt efter sju, tar samma omväg hem. Jag får ihop totalt 13,5 km distanslöpning. Väl hemma duschar jag, kramar barn, plockar lite och går och lägger mkig straxt efter kl 22.
 
 
Tisdag 19:e januari
Jag ser till att barnen kommer till resp skola, det är mannen som hämtar barnen idag. 7-åringen har simhopp kl 17-18:15, mannen tar henne dit. 10-åringen har gymnastik kl 18-19:30, hon får skuts fram och tillbaka av kompisars föräldrar. Jag handlar på väg hem från jobbet. Lagar mat som står kvar på spisen för hemkommande hungrig familj. Byter om och går ut i gymmet (vi har lite gym i ett förråd) och kör bål och ben. Byter om igen och sticker ut och springer backe. Jag får ihop en halvtimme styrketräning och 6,5 kilometer löpning. Duschar, äter mat. Plockar lite, ser en stund på TV och går och lägger mig vid 22-tiden.
 
Onsdag 20:e januari
Mannen lämnar barn och jag hämtar dem. Sticker därför från jobbet straxt innan fyra. Lagar en blixtsnabb middag som får stå på spisen. Idag är det friidrottsträning fr 10-åringen och jag är tränare, får åka med en av de andra tränarna dit. Mannen, som är tränare för 7-åringens fotboll, tar med henne och en bunt av hennes kompisar till fotbollen. På friidrotten kör vi intervaller och styrka. Får ihop 60 min intesiv träning varav 5 km är löpning. Väl hemma är det duschning och matätning. Plockar lite, ser en stund på TV och går och lägger mig vid 22-tiden.
 
Torsdag 21 januari
Mannen lämnar barnen. Jag hämtar. Mannen åker till Alperna, kommer tillbaka sen söndag kväll. På jobbet utnyttjar jag friskvårdstimmen på lunchen och springer 11 km på Mälaren.
10-åringen har gymnsatik på kvällen, åker med kompisar fram och tillbaka. 7-åringen har simhopp kl 17-18:15. Jag passar på att simma drygt 60 minuter under tiden. Väl hemma lagar jag mat, utfodrar mig och barnen. Plockar lite, ser på Tv och kommer i säng vid halv elva ungefär.
 
Fredag 22 januari
Eftersom Mannen är och lever det ljuva livet lämnar och hämtar jag. Drar hem från jobbet vid 16-tiden. Hämtar barnen på fritids och handlar för helgen. Får hjälp av 10-åringen att preppa 7-åringen för kalas och leverera densamma på kalas. Jag drar ut på dryga milen terränglöpning. 10-åringen hämtar på kalas jag lagar mat. Vi softar i soffan.Jag förbereder matsäck för morgondagen. Kommer i säng vid elvatiden.
 
Lördag 23:e januari
Friidrottstävlingar hela lördagen. Vi är i haööen från 07:50-20:15. Pizza-middag och stupa i säng.
 
Söndag 24:e januari
Vi har betsämt träff med kompisar kl 10  och åker skridskor på Mälaren i 1,5 timme. Åker sedan hem till Mamma och äter. Barnen är kvar där och jag springer 21,5 km terräng. Hämtar barnen och åker hem. 10-åringen byter om till gymnastik och jag skjutsar henne och kompisar till gympan. Skjuts hem av kompis-förälder. Hem duscha, laga mat, äta. Ställa i ordnig mat som 10-åringen kan värma i micron när hon kommer hem. Åker med 7-åringen på simhopp. Hem äta, lite TV och sen i säng.
 
 
Med planering, support av Mamma, skjutsningsamsordning, vilja och prioritering så ger mig en alldelles vanlig januarivecka där jag vare sig tränar mer eller mindre än vanligt. Veckan slutade på nästan 70 kilometer och totalt nästan 10 timmars träning.
 
Det går om man vill!
och jag vill!!!
 
#1 - - Rund är också en form!:

Klart det går om man vill. :-)

Däremot kan jag känna att blir det för mycket annat i schemat, blir träningen bara ytterligare ett stressmoment, även om man KAN lägga in halv eller heltimme här och där. När jag tränar vill jag kunna fokusera och inte oroa mig om det drar ut på tiden, eller att jag behöver stressa vidare till ngt annat.

Svar: Jo så blir det absolut ibland. men en delad stress. Ibland kan det absolut bara kännas som ännu en grej som ska in och så blir träningen inte lustfylld, men ibland så vill man verkligen ha in den, känns stressigt men lustfyllt
Patrizia

Till top