Inspiration till styrkelyft - tack Clara och Johanna

Komplementträning, Om mig, Träning / Permalink / 0
Inpiration är en stark drivkraft.
 
Jag hittade Styrkepodden. En podd av kvinnor för kvinnor (men fungerar lika bra för män. Män kan dock sålla bort avsnitten om träning under menstruation förstås...) som vill lyfta tungt.
 
Clara och Johanna (som har podden) sticker effektivt hål på myter om att tung styrka ger bulliga muskler och tung kropp (nu har de i och försig inte träffat mig, mer om det nedan).- De förklarar pedagokiskt om hur styrketräning boostar tillväxthormonerna som faktiskt inte löpning gör, alls. Hur styrketräningen gör mig till en bättre löpare, en snabbare mer explosiv och hållbar löpare.
 
Och det som jag gillar mest. Effektivt styrketräning för styrka är inte många repetitioner. Det är 5 repetioner i 5 set. Det är ju så mycket roligare att få ta i lite än att "mjölksyratröttaut" musklerna med en liten fåning trekiloshantel. Hemligheten är att du ska köra så tungt att du inte orkar göra 8 repetioner, men ska känna att du klarar av en sjätte och kankse den sjunde. Inte grisa upp sista repetionen. Snygga utföranden ska det vara.
 
Nu har jag kört tre pass. Passet tar 30 minuter ungefär. Om jag frågade Clara och Johanna så borde det nog ta längre tid - jag vilar för lite mellan repetioner och set. Men vila är ju liksom inte min grej. Vila är svårt.... Så jag vilar lite kortare.
 
Jag kör:
  • 5x5 knäböj där jag går ner så långt att rumpan nuddar vaderna. Stång på axlarna. och efetrsom jag tränar hemma och inte har ågon ställning så begränsas vikten av vad jag orkar få upp på axlarna.
  • 5x5 marklyft
  • 5x5 Bänkpress (använder hantlar)
  • 5x5 stående axelpress med hantlar (ska köra sittande nästa gång...)
  • 3x10 hängande benlyft
Ibland kör jag någon ytterligare magövning också.
 
En annan gång i veckan så chinstränar jag. Jag är kass på chins. Styrkan finn men tekniken är bedrövlig. Clara och Johanna hade ett helt avsnitt om detta på Styrkebyrån. Jag blev inspirerad. Nu Chinstränar jag. Gör "chins" på lite olika sätt och kör även då 5x5. Hoppar upp och sänker mig långsamt ner. gör halva chins, gör chins med avlastning, gör pull-ups.
 
Tanken är att jag åtmintone kör 1 gång (ibland 2) under februari och mars. Så får jag se sen.
 
Jag har inte tränat tungt på många år. Jag har tränat tungt förut. Jag har tävlat i Athlteic Fitness, så detta är igen nytt för mig, men länge sedan. Jag har inte styrkeränat mycket alls på senare år...och när jag gjort det kört många repetioner...
 
Nu är det så att jag har otroligt lätt att bygga muskler. Mina biceps växer nä jag tänker på att använda en hantel...så det ska bli spännande att se vilken effekt detta har på mig nu. 
 
Jag har nu kört tre styrelyftspass... och de första två var som om kroppen inte riktigt fattade vad jag gjorde. Var beredd på att få jordens träningsvärk, men kände nada. Nu efter tredje passet är det som om kroppen fattade. Shit vilken träningvärk...
 
Och i dag kommer nog nästa avsnitt av styrkebyrån - längtar!
Till top