Nya skor!

Kläder&sånt, Om mig / Permalink / 1
I går kom ett par nya skor med posten. Idag var det dags att provspringa dem. Ett par Innov8 Terraclaw 250 
 
 
Det var Bosse som rekommenderade dem. Både i sin blogg och live på en löprunda. Även Niklas berättade varmt om dem efter att ha provat Bosses skor.
 
Så när mina trotjänare (Asics Gel Fuji Racer 3) går sönder....igen....andra paret och på samma ställe och efter endast en halv säsong så var jag sugen på något annat. Jag ville ha en lätt och nätt trailsko med lite dämp och bra fäste utan att förlora markkänslan i skogen. Bosse sa att detta var skon som skulle klara det. Så då klickades ett par hem i förra veckan. Så vad tyckte jag då.
 
Jag valde att testa skorna ordentligt. 12,5 kilometer ritkigt teknisk stig med korta inslag av grus och asfalt. Brände av kilometrarna i tröskeltempo med tryck uppför och släppte på utför. Efter gårdagens regn så var rötter och stenar hala (det vet jag efter att jag slrade omkring på dem igår på MTB).
 
Fäste: Riktigt bra. Absolut lika bra som på mina Asica. Faktiskt så släppte det bara en enda gång och där är det så pass brant nerför att de skorna som klarar den slänten har jag inte prövat ännu.Hala rötter och blöta stenar forcerades utan att jag egentligen tänkte på det.
 
Känsla på foten: Rymlig tåbox (för mig med smala fötter)  och juste passform runt hälen. Trots den kuperade och tekniska terränegn satt den som en smäck och jag upplevde att foten satt där den skulle - inget kringglidande här inte.
 
Markkontakt: Förvänadsvärt bra. Jag vill gärna känna marken när jag springer trail. Inte känna den som att den slår oigenom , men känna den så att kroppen hänger med i vad jag springer på för underlag. Grusvägar flög fram underr skon. Asfalten sög fast lite - men å andra sidan ska en trailsko inte vara värst mycket ute på asfalten...
 
Löpkänsla: Lätt, nätt och med bra fäste. Ren och ny kärlek!
#1 - - Henrik:

Den dojjan finns på min att prova lista när det blir dags för nya skor!Fast nu är min ranson överfylld hemna så det får bli när jag kommit igång att springa och börjar slita skor igen.

Svar: Härligt! Och du kommer snart igång igen.
Jag springer som sagt igen men jag har lite svårt med motivationen....den kommer väl tillbaka så småningom....hoppas jag
Patrizia

Till top