Ljumsken och massör-magi

Om mig, Skador / Permalink / 0
I tisdags var jag hos min magiker. jag var hos Ortus friskvård i Sala och träffade Johan. Jag säger inte att han är rätt val för alla - men om man har problem så tycker jag att ni alla ska ge honom en chans. Den största risk ni tar är att ni känner att  "nej han passade inte för mig" (fast den risken är mycket liten om du har ett problem som du vill bli av med, men gå fasen inte dit om du är ute efter en mysig stund och ligga och blunda och slappna av....) och kostnaden för den risken är ju...nä just det...förvinnande liten. Den andra möjligheten är att ni, liksom jag, hittar den som löser era problem och gör dig till en ännu bättre löpare (eller vilken sport du nu håller på med) och din värk eller vad det nu är liksom ...poff...borta!
 
Jag har som sagt haft problem med ljumsken sedan mina dryga 70 kilometer som avverkades under loppet Jättelångt. Jag har haft ont, mer ont och lite mindre ont sedan dess.
 
Johan konstaterade att jag var...rejält stel (och det är en underdrift.....). Han började med att ge den del av höftböjjaren som fäste någonstans inne i torson en rejäl omgång. Det går till så att jag ligger med böjda ben, sän gräver han in halva handen i min mage och kliar mig på ryggraden och sedan klämmer han och trycke rpå muskeln. Det är precis så obehagligt som det låter och ganska smärtsamt om höftböjjaren är lite stel....min var mycket stel. Jag svettade och hyperventilerade....
Sen flyttade han sig mer mot bäckenet. In under höftbenskammen och trycka.... Det gjorde ONT. Jag svettades och hyperventilerade.
Nästa ställe på tur var högt upp insida lår...Johan antydde något om att jag var otroligt stel här. No shit! Det gjorde så inihelvetes jävla ont. Jag svettades och hyperventilerade. och grät en skvätt.
Sedan helt om och ge ländryggen och gluteus en omgång. Det gjorde också ont...men i jämförlse så var detta spamassage...och när han sedan masserade ur baksidorna och vaderna var det rena drömmen.
Avslutade det hela med brutalstretch av höftböjjaren.
 
En dryg timme senare går jag från Johan och känner mig som jag blivit rejält på pucklad i kombination med att jag genomfört något tufft fys-pass. Helt slut och jättetörstig.
 
Följde upp med lite strech på kvällen.
 
Dagen efter....Det är sån grym skillnad. Öm som fan i insida lår och i höftböjjaren, men det onda, smärtan är i princip bort. Magi!
 
Så från mig till dig och se det som en order. Gå till Johan i såväl preventivt som återställande syfte!
 
Till top