Aros marathon står för dörren

Om mig, Tävlingar, Uppladdning / Permalink / 3
50 km från Enköping till Uppsala den 7 maj.
 
Har inte hunnit träna så mycket som jag velat - det får bli ett bra långpass helt enkelt. Tänker därför inte heller vila något speciellt inför detta eller dra ner på träningen. Kör på som vanligt men lägger in två vilodagar, torsdag och fredag. Det får bli bra.
 
Nästa tävling är Silverleden 64 km. Kommer inte att hinna träna som jag vill till den helgen heller. Almenackan bjuder helt enkelt på lite  mycket som inte är löparbetonat; en möhippa, ett lillebrorsbröllop, en Bergamoresa och en Rotterdamresa för mycket. Men håhåjaja...jag är i alla fall grundtränad och det kommer bli hur bra som helst :)
#1 - - Rund är också en form!:

Tips för mina (idiotiska) äventyr? :-o
Mer än att få till ett hyfsat långpass per helg under nästkommande 5 veckor....? ;-)

Svar: Om ditt prestationsmål är att ta dig löpandes runt, ha kul, må bra, bli stolt över dig själv så kommer du att prestera på topp. Ska man persa eller upp på pallen gäller ju andra regler. Jag fick förra året ett råd, det allra bästa - spring med hjärtat och njut i det du gör så går resten av sig självt. Du springer så pass långt (inkl de du planerar) att du kommer att klara distansen. Klassiska råd under loppet: gå i uppförsbackar, stoppa i dig energi var 30.e minut, ta en salttablett var 60-90:e minut. Drick lite men ofta.Efter loppet: resorb och snickers!

Att kunna springa på fettförbränningen samt att härda magen (och Runes märker jag nu när jag läser hans bok) är mitt andra råd, men något man måste bygga upp innan. Jag gjorde en medveten och slumpmässig satsning mot det förra året - och när kroppen lärt sig så blir det en enorm skillnad. Så här har jag gjort.
Träna magen: Jag tar aldrig hänsyn till när jag ahr ätit eller behöver äta när jag sticker ut. Jag äter en full måltid, byter om och springer (oavsett distans, lång distans eller kvalitet) om det faller sig så - eller springer på tom mage om det faller sig så. men att springa med full mage härdar magen till att klara av tuff belastning trots mat i systemet - du kan med andra ord vänja kroppen till att hantera fast föda under långa lopp vilket gör att du kan få lättare att få dig dig tillräckligt med energi.
Fettförbränningen: Förra året ville jag lära kroppen att springa med så lite energi och vatten som möjligt. Tog därför aldrig med mig energi och vatten på turer under 22 km (om det inte var jättevarmt - men det var ju liksom inget problem förra året....), men var noga med resorb när jag kom hem. Energi försökte jag undvika oavsett passets längd - men det gäller å andra sidan att träna upp det- Det går inte att pressa för hårt för då går man helt tom och det kan vara svårt att hämta upp. Jag kunde stick ut på 32 kilometer för att härda kropp och pannben :)
Men det som gjorde susen var de 11 träningspass jag gjorde under 14 dagar i somras där jag sprang alla pass innan frukost utan energi eller vatten. Passens längd var 10-21 kilometer i kuperad miljö (Sicilien).

Hoppas att du fick ngt matnyttigt att pröva eller inspireras av?
och lycka till med höften!
Patrizia

#2 - - Rund är också en form!:

(Och distanspass under veckorna, såklart)

#3 - - Rund är också en form!:

Tusen tack för tipsen! :-)

Svar: så lite så :)Hoppas något är användbart
Patrizia

Till top