Utvärdering 2 av kortidsfasta

Kost, Om mig / Permalink / 1
Jag gillar att äta frukost. Det är ett av dagens absollut bästa (läs godaste) mål. Nu har jag alltså kippad frukost hela veckan och ätit mitt förtsa mål vid 11:30-12tiden, vilket innebär att jag fastar i ca 16 timmar av ett dygn.
 
Resultatet denna vecka:
  • Är inte hungrigare än vanligt. Märkligt. Är lika hungrig innan lunch som om jag ätit på frukost och mellis. Eller faktiskt mindre hungrig. Jag är mer på riktigt hungrig istället för sugen-hungrig. Denna hunger är lättare att tass med och jag har inte alls samma panikartade inställning till att vilja ha lunch NU
  • Märker ingen skillnad alls på mitt humör. Jga mår bra helt enkelt.
  • Jag kan träna på morgonen utan att dö efteråt - no problemas
  • Jag kan träna innan lunchen utan att dö under passet. Jag har till och med minst samma förmåga att prestera såväl uthållighets som styrkemässigt.  Igår körde jag ett av världens kortaste swimrun på morgonen (jag fick avbryta simningen påga av alger) på totalt 30 minuter och sedan hade kag 45 minuters styrka/spänst löpning med backruscher och spänsthopp på lunchen. Åt dock en banan vid 10 för att vara på den säkra sidan... men det gick så himla bra trots ett supertufft pass kvällen innan med 1 h backe och 1 h moss-/träsk-löpning.
  • Jag blir lite hungrigare på eftermiddagen...eller inte. Jag bli mätt lite fortare och behöver defintitivt äta två ritkiga mål mat, kan inte slarva och bara käka lite fil på kvällen.
  • Jag har gått ner nästan 1,5 kilo i vikt på 4 dagar....Jag väger med andra ord just nu exakt där jag vill vara för att kläderna ska sitta som en smäck. Löpningsmässigt skulle jag vilja tappa 2 kilo till, men absolut inte mer för då bir jag för tunn. Känner mig jäkligt lätt och fräch i kroppen.
  • Är inte alls sugen på onyttigheter. det är som om kroppen själv reglerar och ger signaler om att den vill ha riktig mat. Äter mindre kolhydrater än normalt - det är inte det jag vill ha - kroppen säger protein och fett....förrutom på kvällen om den inte fått sin dagliga knarkdos av kolisar för då signalerar den tydligt om ett stort behov av knäckemacka.
  • Det är gott med kokosfett i kaffet.
 
Summasummarom:
  • Jag kommer att fortsätta med detta på vardagarna under ytterligare en period...gör en utvärdering igen för att se om det är en ny vanan eller något att göra då och då. Kommer INTE att fasta när jag bor på hotell, helger, sociala sammanhang osv. Är det morgonfika på jobbet blir det min frukost. En liberal inställning som fungerar med livet helt enkelt.
  • Någon dag när det passar och jag har ätit bra dagen innan ska jag ge 24-timmarsfastan en chans igen.
 
Foto från onsdagens träning. Här hade jag sprungit skidbacke i en timme för atts edan springa i mosse/träck i en timme. Full av energi och glädje. Med det är å andra sidan ommöjligt agtt inte vara glad när jag förts för träna mina friidrottsungar för atts edan möta upp Westeras Trail Running Society i en härlig mosse.
Foto: Ilich Vera
#1 - - Simon:

Haha, känner igen mig i det där med frukosten. En av de största anledningarna till att jag inte håller fasta regelbundet är att jag verkligen älskar min morgongröt. :-)

Svar: med blåbär, kanske skivad banan, fet mjölk och lite mandelsmör i......ljuvligt.... dreggel, dreggel
Patrizia

Till top