17 saker som bara löpare förstår!!!?

Om mig / Permalink / 2

Malin gjorde en egen lista av en artikel i RW här omdagen. Hon hade i sin tur inspirerats av bland annat Piggelina och jag blev åxå väldans inpirerad så här kommer min koll på om jag är en ritkig löpare. I sina kommentare fick Malin dessutom tre bonuspunkter (se sista) så de tog jag givetvis med - hur kul som helst jö)


1. Din väderapp får mer uppmärksamhet än din partner
Näe. Jag bryr mig till varadgs väldigt lite. Jag springer i väder och har bra grejjer så regn eller -23 spelar inte så stor roll. Snöblandad snöstorm och 0-gradigt får mig mer att känna mig som He-man. Inför lopp kan jag vara mer nojjig, men det handlar mest om att jag vill packa med mig rätt grejjer och så ska jag inte sticka under stolen med att jag föredrar fin-vädedr framför ful-väder på lopp - hellre för varmt än för kallt.

2. Du har speciella löparunderbyxor. 
Icke. Jag tar det som jag råkar ha på mig vilket kan vara tantunderbrallor eller spetsstring. Förrutom i  min Salomon-kjol som hagr inmbyggda trosor som är skönast att köra au-naturaell i.

3. Du har definitivt ställt in andra planer för att ta en löptur
Har påven en lustig hatt? Skiter björnen i skogen? Skulle inte erkänna det hemma och i ktresar utanför mitt eget nörderi, men det har jag. Har hittad på vita lögner och undanflykter och planerat om...

4. Du vet alldeles för mycket om olika löparbesvär
Kan mycket mer än vad jag har erfarenhet av. Mend et beror på att jag är rätt intrsserad och tror att en bit kinesologitejp ka lösa allt. Jag hra läst en hel del men drabbats av rätt lite. Jag är, än så länge (inget jinxade här), lyckligt förskonad.

5. Du klämmer in din rörlighetsträning i din vardagsrutin. Sträcker ut hamstrings när du rakar benen… osv...
Jag är en periodare...Just nu är jag en periodare och kör 10-30 minuter varje dag. Men visst händer det att jag viker i hop mig i någon konstig posiyion på märkliga plaster och andra icke-nördar undrara om jag är helt frisk (det kan iof diskuteras...) på en oväntad plats.

6. Du använder din t-shirt som handduk/torkmopp. Den enda anledningen att du har den på dig under heta sommardagar.
Fattar inte frågan? Om jag inte vill ha t-shirt på mig så har jag väl den hemma elelr stoppar den i ryggen. Denna sommar var den sommar jag tog klivet ut och vågade mig på att springa i bara sport-topp. Jizes vad najs.

7. Du har målat nagellack på huden där tånageln brukar vara…
Efter förra sommaren hade jag endast 5 av 10 naglar i behåll ocj jag målade definitivt huden. Nu verkar mina tår blivit härdade och bara en liten nagel strök med i början av året så jag har inte nehövt denna sommar.

8. Du vet alltid exakt hur långt du just sprungit.
Oftast. Både under och efter. Men övar på att inte bry mig om klockan under. Det gör jag för övrigt aldrig på tävling. Då tittar jag bara mot slutet eller efter målgång.

9. Du hänger upp dina kläder på tork efter rundan. Utan att tvätta dem först. De håller minst tre pass…
Såklart! Gör någon på något annat sätt?

10. Du använder sport-bh:n som handväska.
Njae. Sällan. Jag tar ryggan eller mit flipbelt.

11. Du har kissat (och uträttat andra behov…) bakom oräkneliga träd längs din långpassrunda.
Skojar du? Finns det löpare som INTE har uträttat sina behov utmed en löparrunda? Jag har både kissat och bajsat oräkneliga gånger. De som säger att de inte gjort det ljuger.

12. Svettigt löparhår bekommer dig inte.
Det stämmer. Man blir liksom svettig av att springa. Förstår inte riktigt frågan.

13. Du packar alltid för mycket när du reser.
Tycker jag inte. Löparkläder är normal packning, väl? Och lite marginal måste jag ju har för olika typer v väder om det är risk för väder.... Jag har å andra sidan ganska sparsamt med övriga grejjer med mig. Prioriteringar :)

14. Du känner dig bortkommen under vilodagar.
Njae...men en vilodag kan för mig vara att jobba i trädgården så då är min rastlösa sida tillfredställd. Men vilodagar är inget jag generellt planerar in utan vilodagar kommer när livet i övrigt tränger sig på och tar över...

15. Du kan inte sluta springa på 9,9 km utan fortsätter ett varv runt huset för att få det jämnt
Alltså - har jag bestämt mig för att springa 10 kilometer så har jag ju det... Men om jag bestämmer mig fr att springa en viss runda elelr minst exempelvis 16 kilometer så gör det inget om det blir 16,34...

16. Du vet att det finns något som heter uppvärmning men det är inget du sysslar med…
Uppvärmning är väl de 10 minuterna jag joggar innan själva intervallerna. Fins det någon anna  uppvärmning?

17. När du kommer hem är första prio att regga passet och lägga upp en selfie på insta. Stretch händer sällan och duschen kan vänta ett par timmar….
Strech händer inte (rörlighetssträning ja, men det är liksom separat), duschar gör jag när det passar in i övriga dagschemat. Selfien och uppdateringen i funbeat.se kan däremot INTE vänta

Klart jag är en riktig löpare!

Jahopp. Ungefär 13,5 av 17. Och anledningen till att det inte blev 17 är ju för att frågan var felställd :)

#1 - - Anna:

Haha, kul att du tog med mina tre extra frågor. De var ju bara 14 i originalet. De sista tre har jag faktiskt inte svarat på själv men jag skulle ha svarat precis som du :)

#2 - - Rund är också en form!:

Rolig läsning!
9,9 km har jag inga problem med (hela tiotal) men 16,34 går INTE! Måste blir 16,4 km då..... Haha! :-D

Svar: Det är extremt kul med hur man överhudtaget kan ha hang-ups på sådant där....och det roligaste är nästan att jag tror att det gör skillnad om jag springer 10 och inte 9,9 och att om det skulle bli 10,1 så är jag säker på att det blir ännu bättre...men "för kort" går INTE
Patrizia

Till top