Räcern är servad!

Om mig, Tävlingar, Uppladdning / Permalink / 0
Efter midsommarhelgen hade jag sjuk träningsvärk i framsida lår. Jag vet inte varför men tror att det beror på en brant grässlänt ner till vattnet som jag sprang upp och nerför ett antal gånger, barfota, och därmed spände mig konstigt. Midsommardagen var jag  ute på en tur på Bruksleden över Norra och Södra Landsberget. Orken inget fel men just framsida lår höll inte emot, alls.
Fantastisk tur på Bruksleden om 17 km och här kommer en bildkavalkad att fresta med:
 
Utav någon outgrundlig anledning vägrara kortet att hamna åt rätt håll....Jag sprang i alla fall rätt hela rundan...Det var bara när jag skulle ta bile tillbaka som jag råkade köra en mil åt fel håll först....Jag har heller aldrig påstått att jag har lokalsinne....
 
Trappen/stegen på utkikstornet på Norra Landsberget
 
Magnifik utsikt från tornet
 
Ja inte heller detta kort ville hamna åt rätt håll...men lycklig ändå
 
Istidens lämningar
 
En av alla härliga spänger (som inte heller vill vara åt rätt håll)
 
 
Bestämde mig för att det vila och massage som var botemedlet för att ha pigga ben till helgens utmaning, 64 kilometer hard core trail norr om Örebro runt Hällefors, Silverleden på en dag.
 
Så i söndags blev det vila och i måndags MTB. I tisdags begav jag mig till Johan på Ortus Friskvård för en genomkörare av benen. Han hävdar att jag är i fin form ("trots min ålder" la han till men jag väljer att inte höra hela meningar ibland). Och igår blev det 14 kilometer mycket lugn jogg.
 
Jordgubar och D-vitaminboosting efter att Johan servat räcern :)
 
Huvudet och kroppen är lika löpvilliga och ystra som kalvar som släpps ut på grönbete och benen känns sådär lite lagom oroväckande tröga - precis som det ska vara innan ett lopp alltså. Och så är jag löjligt svag för smicker och beröm. Det räcker med att Johans sa att jag är i grym form och att han servat en räcer - så blir jag en räcer. På lördag är jag en räcer...eller i alla fall en räcer i MTB-format.
 
Idag torsdag är det vila som gäller och så även i morgon. Fredagen kommer att vigas åt förberedelse. Har jag tillräckligt med energi i ryggan? Ska jag ha dropbag och vad ska jag ha i den? Räcker 0,5 liter vätska mellan vätskekontrollerna?
Det kommer enligt prognoserna att bli ett blött lopp - hur inverkar det? På mig, på kläderna på behov av torra strumpor?
Varma lopp har jag nu sprungit ett gäng och tycker att jag har koll på, men 8 timmar i regn - det blir premiär.
 
Lite av vad jag tänkt att ha på mig:
- Mina trotjänare från långa lopp: salomonkjolen och tröjan
- De ultimata skorna Innov8 X-talon
- Ullstrumpor från Injini
- Ny inköpt keps från franska Declaton. Köpt enbart för färgens skull
- Nya Salomon-västen proppad med energi, salt och vatten
- Min alldelles nyinköpta lättviktsjacka åker åxå ner i ryggan (i love rea). Blir regnet för vidrigt så har jag en back-up. Tänkte lägga en regnjacka, torr tröja och strumpor i drop-bagen också. Lång dag som ska vara njutningsfull kan kräva torrt....
 
Hursomhelst så är jag peppad och beredd och ganska förberedd. Våren har inte inneburit så många långa långa långpass som jag hade velat, men å andra sidan så är möhippor och lillebrorsbröllop inte fy skam det heller :). Och å en annan sida så sprang jag Aros Marathon (7 maj) 53 km i sjuk värme på 4:57 utan att vara nämnvärt sliten efteråt, alls. Så jag är vid gott hopp och mod.
 
En räjs räpårt kommer såklart efter loppet :)
Till top