Om prestation, personlighet, mål och det svåra med balans. Utmaningarna...

Komplementträning, Om mig, Träning / Permalink / 2
Jag är en ambitiös person. Jag gillar att prestera, ställer höga krav på mig och sätter höga mål. Inte mål som är omöjliga att nå, men som är rejält utmanande. Mål som jag vet att jag kan nå, men som kommer att kräva mycket av mig för att nå.... och så är jag en tävlingsmänniska....
 
Detta är en fantastisk egenskap. Om den används rätt. Jag presterar, kommer framåt, når mål.
Det är också en egenskap som gör att jag ibland glömmer bort det djupare "varföret".
 
Detta har bl a inneburit att jag på relativt kort tid lärde mig att crawla och lärde mig att göra det hyfsat bra. Det var min komplementsträning och jag trivdes bra och kände mig lite hög av att jag som 37-åring lärde mig något helt nytt. Tre år senare har jag tagit en obestämt lång paus - jag började jämföra mig själv med dem som faktiskt hade simtränat som unga, tränade simning flera gånger i veckan, de som tränade till triathlon...jag började känna press som jag inte kunna leva upp till, jag ville vara någonstans som jag inte klarade av med den insats jag var beredd att lägga på simningen....och simningen blev inte rolig....Jag klarade inte längre av att bara v ara där. Jag simmar lite ibland, kanske på sin höjd en gång i månaden...men själv. Då är det roligt - finns ingen där att jämföra mig med. Jag kan känna mig duktig...för att jag är det...och jag kan känna att det är good enough.
 
Detta för mig innebär att jag under 2015 har tagit mig till en nivå i löpningen som jag inte hade en aning om att jag kunde... Jag tar reda på vad jag borde kunna klara av, lägger upp träningen därefter och försöker ta hand om mig emelanåt så att kroppen håller. Ju längre lopp och ju svårare förutsättningar under loppet (väder och traumatiska händelser) dessto mindre press kände jag på mig själv att prestera på loppen och så har det gått bättre än jag vågat drömma. Nu är det 2016...jag vet vad jag kan...vad jag gjort...och jag gör det gärna igen. 
 
2016 är en utmaning just därför...Jag måste komma ihåg att jag löper för njutningen och upplevelsen, för den personliga utmaningen. Löpningen är min ventil och min njutning...inte det som ska lägga mer krav på axlarna. Visst, alla pass är inte kul...men en del pass måste göras för att det ska vara njutningsfullt att ta sig an utmaningarna.
 
Januari och februari är inte ultimata kul-löpningsmånader...även om jag kan finna sadistisk njutning i det riktigt jävliga. Kylan, mörkret, snön ger krydda...men ger även motstånd. Det går inte fort att byta om när alla sjuttioelva lager kläder ska på, först fryser man, sen svettas man. Så stannar man och tar ett kort med et vacka januariljuset och det blir det kallt igen, Telefonen dör av kylan. Sjuk blev jag och luftrören tog stryk. Fort går det inte att springa när rörelsen hindras av kläder och andningen av mask (som jag blev tvungen att köpa för att skydda mina efter-flunsa sköra luftrör). Men ändå njuter jag...oftast. Försöker att nu ställa lite mildare krav på mig själv ang veckodistans...att få vara lite mer spontan. Att kanske springa ett kortare pass än planerat och i stället träna styrka innan. Satsa på intervallerna med friidrottsungarna istället för att mesa då och sedan springa 15 km efter träningen. Att skippa 13 kilometer löpning för att istället simma en timme när yngsta är på simhopp....
Försöker att ta det lite på kul nu, att vara lite spontan, att vara lite flexibel, att göra lite annat. Men det är tufft mentalt - tänk om löpningen blir lidande...fast jag vet också att det nog är  tvärtom...jag kommer att ha igen det i april....Jag kommer att vara grym och i grym form 2016....
 
 
 
 
#1 - - Staffan:

Bra och viktigt inlägg med hög igenkänningsfaktor! Det är lätt hänt att löpningen blir ännu en "arena", ett område där det ska presteras istället för en motvikt till allt det. Det är också lätt att glömma glädjen i när vi faktiskt började springa lite mer, innan alla kraven kom in i bilden, man borde titta bakåt lite oftare på vad man redan åstadkommit, inte för att luta sig tillbaka och vara nöjd, men för att åtminstone stanna upp en stund och vila i att man redan åstadkommit väldigt mycket.

Det är så lätt att fastna i kilometersamlarträsket när det kanske istället är en vilodag, ett rehb-eller gympass vi istället behöver för att stärka upp svagheter i kroppen, lite sådant lärde jag mig under skadeuppehållet i somras men det är lätt att trilla "dit" igen och bara springa springa springa.

Jag ska springa maran i vår igen men sedan funderar jag faktiskt på att byta fokus en stund, kanske köra mer fart under en längre period och kanske prova att tävla på medeldistans som 800m och 1500m, där finns inga gamla meriter och inga krav på vad jag borde kunna springa på, samtidigt är ju fartträning jättejobbigt men jag skulle då minska lite på mängden och höja kvalitéten och samtidigt köra lite mer styrka, kanske skulle det ge en nytändning nästa till nästa säsong, några tankar...

Svar: Intressant och spännande eventuella nysatsning. Även jag har funderat i de banorna från och till....ligger ju nära till hands när jag har tillgång till en massa duktiga veteraner i friidrottsklubben åxå.... Men jag är inte där än...ligger mer som en framtida möjlighet....
Patrizia

#2 - - Henke:

Aha, det finns en chans alltså Patrizia?! Jag har ju försökt locka dig att springa lite kortare och lite snabbare på bana vid några tillfällen. Det tycker jag absolut du ska prova på. 1500 borde väl funka rätt bra för dig?

Svar: Man ska aldrig säga aldrig....och jag kan absolut tänka mig att underkasta mig träningen men vet inte om jag pallar startlinjeångesten
Patrizia

Till top