Besök hos kroppsvårdare

Om mig, Skador / Permalink / 2
Man kan konstatera att det finna lika mycket idéer, kunskap och teoreier som det finns naprapater, kiropraktorer, fysioteratepter, massörer, osteopater.....
 
Jag har under 14 dagar varit hos tre olika peroner (en kiropraktor, en fysioteratept och en massör) med samma besvär; dels sviterrna efter min snowboardvurpa på sportlovet med en ond axel och en stel rygg och dels mitt högerknä som blir trött på utsidan vilket är något som stör och irriterar och oroar mig -vad händer efter 5 mil?

Så här är resultatet:
  • Kiropraktor: Du måste stretcha mer! Glöm inte rörlighetsträning. Det onda i ryggen kopplat till att du slog i axeln är kopplat till dina stela bröstmuskelaturer - en stel kroppsled skadar sig lättare. Masserade ryggen och strechade ut gluteus. Den korta gluteus är enligt han orsaken till mitt trätta knä. Status efter behandling var ungefär status Q.
  • Fysioteratept: En ganska arrogant man som kan bäst och alla vi andra är lekmän. Kände knappt på mig utan gav sin "dom" och sina "råd" enbart baserat på min berättelse. Han menade att strech är ett otyg. En normalrörlig muskel ska inte stretchas ut längre - det kan påverka rörelsemönstret negativt. Enbart skadade ställen ska strechas, Han visade två strechövningar för min "ljumske" men behandlade inget mer under besöket. Han ansåg även att min träningsmängd per vecka och antal löpta kilometer var för mycket och att jag borde minska ner, åtminstone under en period. Han ansåg även att behandling med foam-roll kan man väl syssla med om man tycker det är skönt - hjälper mest psykiskt. Att huden bir varm är ofta skönt. Att strecha, massera utsida lår och tro att det förbättra ett löparknä är trams. Nej detta beror på min korta höftböjare, som man inte kan strechta själv utan enbart kommer åt via de övningar han visade. Status efter mötet...tja ingen förändring..
  • Massör: Konstaterade att slemsäcken i axeln fått sig en törn när jag ramlade och det hade likaså en annan  liten muskel fått. Detta hade i sin tur orsakat en massa spänningar i annan muskelatur. Han maserade upp detta. Ont i axeln kommer jag att ha till skadan är läkt och till dess ska jag inte göra sådant som gör ont. Han masserade även baksida, utsida av låret och känslan av att det blev bärtre kom direkt. Han ansåg att en stel och kort sena som löper på utsoda lår orsakar löparknä och min trötta känsla på¨utsida knä. Status efter besöket är att jag visserligen fortfarande har ont i acxeln, men alla spänningar i ryggen har släppt och jag sov som en gudinna i natt. Den trötta känslan i knät är tillbaka men jag har en tro på att masage och strech av utsidan gör gott. 
Vad tror och tycker jag då efter detta? Jo man måste hitta den behandlare som passar just dig - och det är inte samma för alla. Och inte behöver det heller vara samma behandlare för olika typer av åkommor. Och om man trännar mycket och springer långt och ofta måste man hitta någon som tycker att detta är nomralt och inte komma med pekpinnar om vad som är en ok träningsmängd.
#1 - - MariaG:

Hmm ja så olika svar man kan få...För mig har rullen varit helt outstanding mot mitt löparknä, fick bryta ett lopp förra söndagen då jag inte kunde böja knät efter alla backar, nedför är värst, men efter att ha rullat på min rulle och gjort en massa stretchövningar för utsida lår så kan jag nu springa utan smärta igen!
MariaG

Svar: Skönt att höra att du är på banan igen!
Patrizia

#2 - - Johnny:

Tycker du är helt rätt ute. Det lustiga är att vi (jag arbetar som naprapat) alltid är så säkra på vad som är rätt och fel.

Överlag är vi terapeuter lite dåliga på att uppdatera oss med de senaste rönen om vad som är effektivt eller ej, utan går mer på erfarenhet och ffa egna teorier. Detta är lite dumt och det drabbar i slutändan bara dig som patient.

Det hela har sitt ursprung i att vi helt enkelt inte vet :-)
Smärta är komplext och kan behandlas på olika sätt, men det bästa stället att börja på är att titta på vad forskningen kommit fram till. Sedan får man arbeta sig vidare från det och vara öppen med att ingen är den andra lik.

Rent tekniskt vet vi idag att smärtan är ett sätt för hjärnan att skydda kroppen, mot en verklig eller eventuell skada. Dvs smärtan kan mycket väl komma innan du hinner förstöra något. Detta gör det oerhört lurigt och oftast är det flera faktorer som spelar in samtidigt.

Lång kommentar, men jag är oerhört intresserad av smärtfysiologi och just de nya rönen på området, men enklast är att låta mig prata under en timme eller så för att få fram allt jag vill säga :-)

Svar: Tack för att du kommenterade så utförligt. Området är spännande och svårt :)
Patrizia

Till top