Löpteknik med Markus Stålbom

Om mig, Träning / Permalink / 1
Idag tränade jag med Löparklubben. Vi fick besök av löpteknikgurun Markus Stålbom.
 
Jag hade rean innan dagens träning lurat ut att höfter och rumpa verkar ha mycket mer med skadefrihet att göra än vad jag trott, senaste numret av Runners World styrkte mig i dessa antaganden.
Jag hade nämligen börjat fundera på 1) varför jag blev så trött i korsryggen av att springa långt (trots att jag är stark där) samt varför 2) jag fick löparknä, vad har hänt innan och dessutom 3) gjort en del övningar och märkt av en hel del obalans mellan benen där mitt vänstra ben nu visar på mer styrka och balans än mitt högra.
 
Jag hade ebslutat att minst 2 ggr i veckan göra övningar som stärker höftpartiet, ländryggen, magen.
 
Under kvällens övningar/utbildningar med Markus stärktes mina antaganden ytterligare och även Göran P (klubbkamrat) som är i branschen trodde att dessa övningar var viktiga för mig....
 
Igår ägnade vi oss åt:
Löpteknik - springa avlasppnat med mnimal energiåtgång.
Rörlighet i höfter
Styrka höfter
Balans
 
Nyttigt som bara den och jag kände mig som en svamp som fullkomligt sög i mig kunskap. Kände igen de flesta övningarna från friidrotten, men nu med skillnaden att jag fick historien bakom, varför ska öbningen göras - då är det också lättare att göra den rätt. Ska ta upp med friidrottsklubben om att låta han komma och utbilda oss tränare.....
 
Min nyförvärvade kunskap ska jag nyttja på mig själv, på mina friidrottsungar och min lilla löpargrupp.
 
 
#1 - - Simon:

Ja, det var verkligen ett nyttigt pass! Har du förresten några tips på bra övningar för att "stärka höftpartiet, ländryggen, magen"? Tänkte också försöka komma igång med det.. :-)

Svar: Det har jag absolut!Senaste RW hade en del bra tips...
Dessa brukar jag göra (inte alla varje gång såklart :))

Jag brukar köra olika varianter av enbensböj (stående på låda och dippa hälen i golvet, på golvet med benet framåt alt bakåt, samma övningar fast på balansplatta)
Utfall från stående och sätta foten på ostadigt underlag, utfall med bakre benet på en gymbänk (ibland främre på balansbräda åxå)
Benlyft ala Markus framårt och åt sidan.
Sidoplankan med dra upp benet mot bröstet/flexea benet uppåt - båda samt med höftlyft)
Ligga på rygg med benen på en gymboll, dra benen mot dig med höften lyft alt vanliga höftlyfta.
Rygglyft på boll
Situps på boll
Hänga i en stång och lyfta benen
Stående rodd på ett ben på balansplatta
Kettkebell-swingar (bellen mellan benet och svinga upp den i axelhöjd och långast ner igen)
Patrizia

Till top