Att ladda om

Uppladdning / Permalink / 1
Nästa vecka är det Lidingöloppet. Få se hur benen känns då om jag kommer under drömgränsen 2:30h eller om BRR sitter och surar och hämmar mig. Om så är fallet är det helt okej - för BRR var fantastiskt :)
Men för att öka på mina chanser till återhämtning kört jag hårt på compressionstighs och strumpor. Rullar på min foamrull, masserar med ormsalva och linimentar.
 
Idag ska jag simma, sedan blir det lite lätt löpning i morgon. Efter det blir det vila till på lördag (kankse lite lätt löpning med friidrotten på onsdagen åxå).
 
Går på rödbetsjuicen i dag igen - skam den som ger sig. 
#1 - - Staffan:

Hej igen, kul med blogg := Lycka till med Lidingöloppet! Mina bästa tips för det är (om du nu inte sprungit förut):

1. Ta det lugnt i startträngseln första 5km
2. Milen mellan 5-15km är riktigt lätt, här kan du gärna springa lite fortare än 5 min/km, gärna neråt 4:50 min/km.
3. Partiet mellan 16-19km kallas tvättbrädan för alla korta branta backar, skit i vad klockan säger här, den kommer ändå visa fel om du springer med GPS-klocka, ta det riktigt lugnt uppför, spring fort utför utan att bromsa för mycket!
4. Sista milen är riktigt lättsprungen förutom de tre klassiska backarna Grönsta-Abborrebacken-Karins backe. Du förlorar inte så mycket att gå snabbt en bit i alla tre, bättre att vara fräsch på krönet och komma tillbaka i tänkt tempo direkt än att vara helt slut vid backkrönet. Abborrebacken är riktigt riktigt brant men bara i början, gå en bit i första branten, resten går fint att springa.

Lycka till!/Staffan

Svar: Hej! Tack för tips och lyckönskningarJo jag har sprungit förr - detta blir fjärde gången. Förra året sprang jag på 2:33 och missade 2:30 gränsen pga av trängseln i början - så i år tänker jag pinna på lite mer i starten för att slippa gå. Kommer troligen ligga på en tid nerät 4:45 om jag känner mig rätt fram till 15 km.
Tack för det där med GPSen - blev oerhört frustrerad förra året för att den visade så konstiga tider där...
Har heller aldrig tänkt på att sista milen egentligen är lättsprungen - men det stämmer faktiskt.

Om benen är fräscha och resetn stämmer ligger sub 2:30 som i en liten ask och bäntar på mig :)
Patrizia

Till top